Budućnost na dva točka

U Novom Sadu je 28.9 i 29.9 uspešno održana prva Nacionalna biciklistička konferencija “Budućnost na dva točka”.

Konferenciju je organizovala kancelarija Dunavskog centra za kompetenciju, u okviru projekta Danube Cycle Plans, a uz podršku nove mreže biciklističkih udruženja pod nazivom Biciklistička unija Srbije (BUS), osnovane pod pokroviteljstvom Vlade Švajcarske u okviru projekta ACT. Mrežu čine Dunavski centar za kompetenciju, Sigurne staze iz Bora, Novosadska biciklistička inicijativa i Ulice za bicikliste iz Beograda.

Na konferenciji je prvi put javno predstavljena Nacionalna strategija za razvoj bicikliranja u čijoj izradi su učestvovale članice Biciklističke unije Srbije. Po prvi put, ukazano je na značaj uključivanja svih relevantnih ministarstava u izradu i implementaciju ove strategije, sa posebnim osvrtom na to da resorna ministarstva treba da budu ravnopravni nosioci strategije bicikliranja i da pomognu u njenom sprovođenju. Na konferenciji su naglašeni zdravstveni, saobraćajni, rekreativni i turistički aspekti vožnje bicikla, kao i potreba da se unapredi bezbednost biciklista u saobraćaju.

Pored predstavljanja nacrta prve Nacionalne strategije razvoja bicikliranja 2022-2026. predstavljen je i predlog nacionalne mreže biciklističkih staza i njihove poveznice sa postojećim stazama i stazama koje se nastavljaju u zemljama u okruženju.

Skupu su se obratili pokrajinski sekretar za privredu i turizam Dr. Nenad Ivanišević, stalna koordinatorka UN u Srbiji Fransoaz Žakob, direktor SZO u Srbiji Fabio Skano, novinar Robert Čoban, kao i brojni eksperti iz inostranstva i iz Srbije.

Predstavnik Agencije za bezbednost saobraćaja Mirko Koković, koji je ukazao na ranjivost biciklista, ali i na potrebu da se izmenama propisa saobraćaju bicikala da prioritet i da se on omasovi.

Upoznali smo se sa primerima dobre prakse iz Austrije, Češke i Hrvatske po pitanju biciklističke infrastrukture i zakonskih rešenja koja olakšavaju razvoj i omasovljavanje biciklističkog saobraćaja.

Drugog dana konferencije predstavile su se različite turističke, rekreativne i građansko-aktivističke inicijative i aktuelni projekti. Ukazano je na potencijale razvoja turističkog bicikliranja kroz pretvaranje starih železničkih pruga koje se više ne koriste u biciklističke koridore.

Predstavljene su turističke biciklističke rute, sa predlozima za unapređenje i širenje mreže kao i razne rekreativne inicijative koje promovišu zdrav način života i bicikliranje u prirodi.

Zoran Bukvić iz udruženja Ulice za bicikliste predstavio je mrežu Biciklistička unija Srbije i potrebu zajedničkog nastupa u budućnosti kako bi se osigurao veći uticaj na društvo u celini.


  1. Tokom više izlaganja je naglašeno da je neophodno da biciklisti dobiju bezbednu i odvojenu infrastrukturu za vožnju, da bi se smanjio broj povređenih, ali i da bi se povećao broj biciklista koji izbegavaju sadašnje uslove u saobraćaju. Više govornika je podvuklo da obavezne kacige za bicikliste ne bi trebalo uvoditi, po ugledu na ostale zemlje EU, već da bi trebalo stvarati bolje i bezbednije uslove za bicikliranje.
  2. Neophodno je izmeniti zakonsku regulativu i dozvoliti biciklistima da primene napredna rešenja iz Zapadne Evrope koja bi olakšala korišćenje bicikla kao sredstva transporta.
  3. Neophodno je pospešiti saradnju civilnog sektora i državnog sektora na promociji bicikliranja i utvrditi zajedničke ciljeve i vremenske okvire za njihovo postizanje
  4. Potrebno je uskladiti propise za projektovanje biciklističke infrastrukture i tako uniformisati njenu izgradnju i kvalitet u celoj zemlji.
  5. Neophodno je više raditi na promociji bicikliranja kao zdravog, ekonomičnog i ekološkog oblika transporta u svim segmentima društvenog života.
  6. Zaključeno je da je potrebno češće organizovati ovakve konferencije zbog neophodnosti upoznavanja raznih aktera na polju promocije bicikliranja (sport, rekreacija, svakodnevni transport, turizam) i umrežavanja i razmene ideja, ali i pronalaženja potencijalnih finansijera za kvalitetne projekte u ovoj oblasti.